Evaluarea la informatica.Evaluarea initiala,formative si sumativa.Elaborarea matricii de specificatii si baremul de notare.
Conform teoriei educationale,evaluarea reprezinta o actiune care consta in raportarea rezultatelor obtinute la un system de criterii specific.Actul evaluarii presupune 2 componente :
- Мasurarea;
- Аprecierea rezultatelor scolare;
Obiectul de studiU informatica prin continutul si formele de organizare permite aplicarea celor mai avansate forme si metode de evaluare incepind de la observarea in clasa ,pina la utilizarea calculatorului pentru testarea cunostintelor.
Metoda contemporana presupune urmatoarele tehnici de evaluare:
- Observarea si aprecierea verbal;
- Chestionarea orala;
- Lucrarile scrise;
- Testele docimologice;
- Verificarea cunostintelor prin lucrarile practice;
- Verificarea cunostintelor prin utilizarea calculatorului;
- Proiectele si portofoliile;
- Examinele etc.
Fiecare din acestea tehnici isi au avantajele si dezavantajele sale.
Cele mai avantajoase tehnici de verificarea cunostintelor sunt testele docimologice.Avantajele acestui tip de evaluare ar fi:
- intr-un timp scurt profesorul poate evalua toti elevii clasei.Poate diagnostic lacunile in predare-invatare si imbunatati acest process.
- itimii utilizati sunt usor de construit,iar raspunsurile sa corespunda rezultatelor invatarii urmarit de catre profesor.
- intr-un interval de timp redus poate fi verificat un volum mare de informatie;
- elevii pot cuprinde o gama larga de continuturi studiate;
- acest tip de teste este impugn elevii sa fie pregatiti permanent.
Teoria si practica evaluarii evidentiaza mai multe criteria pe baza carora pot fi clasificati itimii inclusi in testele docimologice.Unul din acestea cel mai des utilizat este al gradului de obiectivitate .In functie de acestea,itimii pot fi clasificati in 3 mari categorii:
A.Itemii obiectivi;
B.Itemii semiobiectivi;
C.Itemii subiectivi(cu raspuns deschis)
B.Itemii semiobiectivi;
C.Itemii subiectivi(cu raspuns deschis)
A.Itemii obiectivi asigura un grad inalt de obiectivitate in masurarea rezultatelor scolare.Raspunsul asteptat este bine determinat ca si notarea acestuia acest tip de itimi incordeaza urmatorii itimi:
- Cu alegere duala;
- De tip pereche;
- Cu alegere multipla;
- De tip cauza-efect;
Alegere duala:Da\Nu,Yes\No,True\False.
De tip pereche:permit ca raspunsul asteptat sa nu fie intotdeauna unic determinat ,modalitatea de coletare si notare educindune ori mici diferente de la un corector la altul.
De tip pereche:permit ca raspunsul asteptat sa nu fie intotdeauna unic determinat ,modalitatea de coletare si notare educindune ori mici diferente de la un corector la altul.
В.Itemi semiobiectivi.
Astfel de itimi sunt:
- Raspuns scurt;
- Intrebari structurate;
C.Itemii subiectivi ,solicita;care permit valorificarea capacitatilor ale elevilor ,sunt usor de construit ,insa trebuie sa se tina cont de modul de elaborare a schemei de notare.
Itemii corespunzatori sunt:
- rezolvare de problema;
- eseul structurat;
- eseul nestructurat;
Putem clasifica forme de evaluare in functie de timpul cind se aplica acestea.
- Evaluarea initiala ,aceasta conduce la formarea unei imagini despre bagaje de cunostinte ale elevului care porneste la drum.Evaluare initiala permite sa determinam ce cunostinte are elevul inainte de al invata ceva nou .Astfel de evaluare se efectueaza de obicei la inceputul anului scolar.
- Evaluare formative(continua) se aplica pe intreaga durata a programului de studio in cadrul fie a lectiilor ,fie la incheerea unei unitati de invatare.Acesata forma de evaluare ne permite sa determinam daca procesul de intruire este efficient si totodata previne insuccesul unor elevi.
- Evaluarea sumativa ,forma de evaluare traditional efectuat la sfirsitul fiecarei unitati de invatare ,semestru sau an de studiul.Aceasta cuprinde intreaga materie in conformitatea cu program scolar.Rezultatul unei astfel de evaluari nu reflecta intotdeauna adevaratul nivel de performanta al elevului.Insa are effecte positive aspra capacitatilor fiecarui elev.
Pasii in elaborarea a unui test de evaluare:1.Proiectarea matricei de specificatii;
2.Stabilirea competentelor specific\subcompetentelor care urmeaza sa fie evaluate;
3.Elaborarea obiectivelor de evaluare ,derivate din subcompetentele evaluate;
4.Alegerea tipului de itemi si construirea itemilor;
5.Elaborarea baremului de corectare;
6.Elaborarea schemei de notare.
2.Stabilirea competentelor specific\subcompetentelor care urmeaza sa fie evaluate;
3.Elaborarea obiectivelor de evaluare ,derivate din subcompetentele evaluate;
4.Alegerea tipului de itemi si construirea itemilor;
5.Elaborarea baremului de corectare;
6.Elaborarea schemei de notare.
Matricea reprezinta un tabel cu linii si coloane,care incadreaza someniile cognitive si subcompetentele sau continutul care trebuie de evaluta
Pasii de creare a matricii de specificatii:1.Profesorul decide ce competente\subcompetente va evalua.
2.Profesorul decide care este ponderea competentelor\subcompetentelor avaluate in testul sau in functie de numarul orelor prevazute de curriculum \proiectul de lunga durata.
3.Profesorul decide ce domeniul de unoastere va evalua.
4.Profesorul decide care este ponderea domeniilor de cunoastere pe care le va evalua.
5.Profesorul calculeaza ponderea competentelor\subcompetentelor pentru fiecare domeniu de cunoastere.
2.Profesorul decide care este ponderea competentelor\subcompetentelor avaluate in testul sau in functie de numarul orelor prevazute de curriculum \proiectul de lunga durata.
3.Profesorul decide ce domeniul de unoastere va evalua.
4.Profesorul decide care este ponderea domeniilor de cunoastere pe care le va evalua.
5.Profesorul calculeaza ponderea competentelor\subcompetentelor pentru fiecare domeniu de cunoastere.
Комментариев нет:
Отправить комментарий